Monday, October 17, 2011

CINTA TAK BERSYARAT

Semenjak Julai banyak sahaja hal yang perlu diuruskan, dari pindah rumah sehinggalah menyelesaikan kerja. Alhamdullilah, hal-hal tersebut beransur diselesaikan. Semenjak menulis blog, saya jarang (amat jarang sekali) meletakkan gambar peribadi. Cuma kali ini, saya ingin berkongsi beberapa keping gambar dan satu cerita 'cinta'. Ini bukan cerita cinta biasa. Ini kisah cinta tak bersyarat antara 'aku, dia dan mereka' (hehehe... macam tajuk novel).

FYI, kami adik-beradik bukanlah fanatik kucing. Cuma kebetulan, dari kecil, rumah saya sentiasa ada seekor kucing yang bersilih ganti jika seekor lagi mati atau hilang. Dua tahun lalu, kami kematian Cici, kucing yang kami bela lebih 10 tahun.Cici hanyalah kucing liar (kebetulan berbulu kembang) yang datang masuk ke dapur 9 tahun yang lalu. Jadi, saya tak menyangka, selepas kematian Cici betapa sunyinya rumah tanpa seekor kucing. My sisters pun selalu sebut-sebut, "sunyilah rumah tak de kucing". Namun, rumah kami sunyi tidak lama.

Saya selalu bermesyuarat di Bandar Tasik Selatan. Pertama kali saya ternampaknya, ia sedang tidur di tempat letak kereta. Kali kedua, saya ternampaknya adalah ketika mahu keluar dari pejabat klien selang 2 minggu kemudian. Ia, seekor anak kucing berusia anggaran lima bulan. Entah kenapa, hati saya terus terdetik, "comelnya...". Ingin dijelaskan, anak kucing ni, pada hakikatnya, jauh sekali dari comel. Mukanya penuh kurap dengan badan yang tidak terurus. Tapi, entah kenapa rasa cinta berputik pada anak kucing terbiar ini. Mungkin, saya tersentuh melihat aksi comelnya duduk mendongak melihat orang keluar masuk dari pejabat itu.

Malam itu, saya memberitahu adik-adik perempuan saya. "Kak long ternampak seekor anak kucing. Comel, tapi comot. Kita pergi ambik, nak? " seloroh saya tergelak kecil. Hampir 3 hari saya berseloroh mengenai anak kucing itu. Hari Jumaat, adik perempuan saya beritahu, "esok, kita pergi ambik anak kucing tu,". Terperanjat tapi hati berbunga-bunga.

Disitulah bermula kisah cinta kami dengan Shiro (bermakna Putih dalam bahasa Jepun), anak kucing yang kami kutip dari Bandar Tasik Selatan. Rupa-rupanya disebalik muka hodoh penuh kurap, Shiro sememangnya anak kucing yang comel. Selepas mukanya dirawat dan badannya dicuci, Shiro berubah wajah. Aktif sungguh.Selang 3 bulan, 'kecomelan' Shiro telah di'meow-meow'kan oleh kucing-kucing di sekitar kawasan perumahan saya. Dan, beberapa bulan kemudian, Shiro beranak 5 ekor anak yang comel iaitu Mickey, Brownie, Zorro, Spot dan Baby. Riuh-rendah rumah kami apabila mereka berempat (Mickey dan Brownie mati akhir tahun 2010) berkejar-kejar turun-naik tangga.

Dipendekkan cerita, awal tahun 2011, kami dapati Shiro dan 2 anaknya Spot dan Baby, masing-masing bunting. Kami sekeluarga garu kepala, jika setiap ekor beranak lima, kami akan ada 16 ekor kucing pada satu masa. Sedih tapi keputusan terbaik ialah menyerahkan Shiro kepada orang lain. Beberapa minggu kemudian, Shiro beranak lima ekor.

Ramadan lalu, saya dan adik-adik perempuan berpindah berasingan dari ibu bapa (hanya seberang jalan besar sahaja). Mak & abah jaga Zorro, kami membawa Spot & Baby. Ketika itu, Spot sudahpun beranak 3 ekor, sementara si Baby menunggu hari untuk beranak. Dijadikan cerita, hari kami berpindah, Ira terjumpa seekor anak kucing di longkang depan rumah. Kesian, usianya mungkin 2 bulan dan belum putus susu. Kami tak sampai hati nak tinggalkannya. 3 hari kemudian, Baby beranak 4 ekor. Disebabkan jarak usia anak-anak kucing (termasuk Fifi, anak kucing yang dikutip) hanya selang 2 ke 3 minggu, maka Spot dan Baby sepakat bergilir-gilir menjaga dan menyusukan setiap anak kucing (jadi ibu susu).

Bayangkan dalam masa 1 bulan sahaja, kami ada 10 ekor kucing. Namun, seperti yang diberitahu diawal tadi, ini kisah cinta tak bersyarat antara 'aku, dia (Shiro) dan mereka (anak serta cucu Shiro)'.Apa yang saya belajar dari kisah 'percintaan' ini...
  • sabar - mengajar kucing untuk potty train, perlu kesabaran. Seorang kawan beritahu, cats are creatures of routine.
  • sayang tak berbelah-bagi - anak-anak kucing (anak Baby) semua sakit mata yang perlu diberi ubat setiap hari & diberi ubat ikut mulut.
  •  Perlu disiplin - jika anak kucing berak merata, kami akan jentik telinga sebagai tanda disiplin. Marah-marah sayang ;)
  • kasih tidak mengenal saudara - seronok apabila melihat si anak-anak kucing (termasuk Fifi) bergilir-gilir menyusu dengan Spot dan Baby. Malah, Spot & Baby juga menyayangi setiap anak (termasuk anak angkat mereka, Fifi) sama rata.
Malam pertama Shiro di rumah. Muka penuh kurap & kusut-masai

Shiro, selepas sebulan. Ketika ini, 'boyfriends' dah mula mengiau depan pintu.

Shiro, minggu pertama selepas beranak lima. Dia angkut semua anak, tidur atas katil abah. Hish... berani sungguh.

Kesian Shiro. Penat menjaga anak sampai kusut masai. Anak-anak dah berusia sebulan.
Kenangan Mickey & Brownie semasa berusia 3 minggu.

Kenangan terakhir Mickey & Brownie bersama. Mereka mati tidak lama kemudian. Mickey jatuh bangunan, Brownie kena langgar.


Eee.... tak malu. Dah besar menetek dengan mak. (dari : kiri Zorro (hitam), Spot, Shiro dan Baby

Baby & Spot (ada spot hitam di badan) sedang menyusu anak

Tak kenal anak siapa

Spot sedang menyusukan Fifi (paling besar), Amoi (anak Spot) dan Mickey Jr. (anak Baby)

6 comments:

  1. best2.. jeles meyh tgk nyaaa.. hehehe

    ReplyDelete
  2. alahai geramnye nengok...:))))

    by the way, kucing saya pun nama Shiro :D

    ReplyDelete
  3. wahhhhhhhhhhhhhhhhhhhh................. suke2..... geram tgk... hihih

    ReplyDelete
  4. sy peminat kuceng, sj nyinggah..wahh...cumil la shiro..gile lah korg jaga dia..dari kurus cenggitu, sebulan da gemok..! terbaek ah..alhamdulillah :)

    tp sedey mickey ngan brownie :'(

    ReplyDelete
  5. kat rumah saya pon ade ibu kucing ni dia bagi menyusukan anak angkat dia..sbb ibu betul dia dah xnak menyusukan dia dah..tulah..kucing ni tak kisah pon nak jaga bkn anak sendiri..

    ReplyDelete

PELAWAT