Thursday, May 24, 2012

TRAVELOG UMRAH

Pandangan dari luar tingkap Oman Air
Alhamdullilah, perjalanan mengerjakan umrah dan ziarah Madinah dari 10 Mei sehingga 22 Mei 2012 dipermudahkan. Kapal terbang Oman Air WY 823 selamat mendarat di KLIA pada pukul 9.01 malam, Selasa 22 Mei 2012. Keseronokan menaiki Oman Air semasa pernerbangan balik sama seperti pengalaman pertama menaikinya 10 Mei yang lalu. Layanannya bagus dan makanan superb :)  Namun, hati dan nurani saya sudah tidak sama seperti 10 Mei yang lalu. Saya pulang ke Malaysia padat dengan pelbagai memori, pengalaman, pandangrasa dan jalinan ukhwah dengan ramai rakan.

Semalam, kali pertama sekembali saya ke tanahair, berjalan kaki menuju ke Masjid Ittifaqiyah (masjid berdekatan dengan rumah saya) untuk sembahyang Maghrib, mata memandang ke jalan tar.... saya masih ternampak jubin-jubin putih di dataran Masjidil Haram. Apabila imam, mengangkat takbir, di telinga masih terdengar imam Masjidil haram membaca Al-fatihah. Malah, selepas memberi salam, saya ternanti-nanti, imam mengangkat takbir untuk sembahyang jenazah pula.... kerana itu rutin saya selama 10 hari, 5 kali sehari di Madinah & Mekah. Malah, selepas sehari di Malaysia, saya merindui bahang Mekah... mata ini masih terbayang pintu Kaabah yang saya sering sembahyang sunat tawaf di hadapannya...

Sepanjang di sana (Madinah & Mekah), saya memikirkan cara yang sesuai untuk menceritakan apa yang saya lalui kepada rakan-rakan di blog dan facebook. Apa yang saya dengar & baca sebelum ini mengenai umrah, Madinah dan Mekah ternyata BERBEZA. Mungkin kerana cara masing-masing melihat dan merasai suasana, lokasi dan emosi menyebabkan cerita yang disampaikan kepada rakan-rakan adalah mengikut pandangrasa masing-masing.

Jadi saya akan menulis beberapa siri travelog umrah mengikut topik (bukan kronologi tarikh & masa) yang saya rasakan menarik untuk dikongsi. Antaranya:
  • Mekah, City That Never Sleeps
  • Puasa di Mekah
  • Ustaz Don Mencari Orang Hilang
  • Maklong Mimi
  • Amanah Menjaga Orang Tua
  • Sayu di Puncak Jabal Nur
  • Lihat Kucing dan Jenazah di Mekah
  • Tip untuk Orang Muda Buat Umrah
  • Umrah Bukan Masa Berehat
Ia mungkin mengambil masa beberapa minggu untuk menghabiskan siri travelog umrah ini. Saya mengharapkan travelog ini akan membantu saya, khususnya untuk kekal istiqamah dalam ibadat dan amnya untuk rakan-rakan peroleh sedikit insight apa yang saya lalui di sana. Insya Allah, saya mendoakan semoga rakan-rakan juga merasai, melihat dan melalui apa yang TERBAIK yang saya telah rasai, lihat dan lalui.

Subuh di Masjidil Haram

3 comments:

  1. Nice photo may Allah accept your umrah and give you cahnce to perform it again and again and i wish you got cheap umrah packages for your next umrah than you can experience by your own.

    ReplyDelete
  2. This article gives the light in which we can observe the reality. This is a very nice one and gives in-depth information. Thanks for this nice article
    online travel agency in sargodha

    ReplyDelete

PELAWAT