Sunday, October 24, 2010

ANTARA KAWAN & 'KAWAN'?




Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tiga perkara yang boleh mengeratkan persahabatan dengan silaturahim iaitu memberi salam apabila bertemu dengannya dan menyediakan tempat duduknya dalam sesuatu majlis serta panggillah dengan nama yang paling disenanginya.” (Hadis riwayat Al-Tabrani).

"Kawan biar beribu, bercinta biar satu". Hari ini, peribahasa Melayu ini diungkap sama ada untuk mengiyakan keperluan mempunyai ramai kawan mahupun sebagai salah satu dialog standard kenapa seseorang perlu keluar (date) dengan ramai 'kawan'. Walau apa peribahasa dan walau apa pun alasan mempunyai ramai kawan, hakikatnya, kawan itu perlu dalam hidup kita. Mereka adalah:

  • tempat meluahkan 
  • tempat berkongsi (cerita/gelak ketawa/sedih duka)
  • tempat membentuk jati diri
  • tempat meminta nasihat
  • mentor
  • tempat berkasih sayang
Setiap dari kita mempunyai alasan masing-masing mengapa 'orang itu' yang menjadi kawan. Menariknya tiada satu formula khusus yang menentukan berapa lama atau berapa rapat seseorang sebagai kawan. Pernahkah anda berjumpa dengan seseorang dan terus sahaja 'klik'? Atau, pernahkah anda berkenalan dengan seseorang beberapa tahun, tiba-tiba minggu lepas sahaja yang 'klik'? Atau, anda mempunyai kenalan buat sekian lama, tetapi perhubungan itu kekal hanya sebagai kenalan?

Soal hati atau bila masa untuk 'klik' adalah sesuatu yang hanya Tuhan sahaja tahu. Walaupun kita wish seseorang menjadi kawan baik, 'klik' tidak boleh dipaksa. Ia hadir secara organik. Ada yang sekadar menjadi kenalan (hanya mengenali mereka sekadar nama & serba sedikit maklumat) dan ada juga yang gradually menjadi sebahagian dari keluarga. 


Apabila anda mengambil keputusan untuk berubah, pelbagai aspek dalam hidup anda juga turut berubah. Ini termasuklah 'jenis' kawan di sekeliling anda. Sesuatu yang sukar, namun perlu diterima dengan hati terbuka, sesetengah kawan akan 'grow out of love' apabila kita berubah.

Jangan bersedih. Bergembiralah juga kerana dengan perubahan itu, kita juga akan berjumpa dengan kawan-kawan yang mempunyai minat, matlamat dan kehendak yang sama. 'Kesekufuan' satu persahabatan juga berlaku secara organik.

Saya sentiasa percaya satu persahabatan adalah anugerah Ilahi. Justeru, melalui Bujang OK saya sering tekankan setiap bujang yang ingin berubah akan berjumpa dengan kawan-kawan yang juga Bujang OK. Malah saya percaya sesungguh hati, Bujang OK ini juga akan berjumpa dengan pasangan yang Bujang OK.

Oleh itu, berubahlah menjadi diri anda yang terbaik. Anda tidak akan rugi.

Mimi Salleh

No comments:

Post a Comment

PELAWAT