Friday, October 15, 2010

DERITA ITU PILIHAN, SUKSES JUGA PILIHAN





Tragedi 26 Disember 2004 adalah tragedi yang memberi impak bukan sangat pada negara-negara yang dilanda tsunami itu, malah kepada seluruh penduduk dunia. Bagi saya, tragedi tsunami membuat saya berfikir jika ia (tragedi) berlaku pada diri saya pada hari ini....
  • banyak lagi amalan yang belum dilaksana
  • banyak lagi impian yang belum dicapai
  • Apatah lagi, saya masih bujang, adakah saya akan diingati atau dilupakan terus seperti sesetengah mangsa tsunami?
Soalan yang sama ditanya oleh Stephen Covey dalam bukunya Seven Habits of Highly Effective People.

"... Now think deeply. What would you like each of these people to say about you and your life? What kind of husband, wife, father. or mother would you like their words to reflect? What kind of son or daughter or cousin? What character would you like them to have seen in you? What contributions, what achievements would you want them to remember? Look carefully at the people around you. What difference would you like to have made in their lives?"

Mengingati mati memang sebahagian usaha muhasabah diri sebagaimana sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Perbanyakkanlah olehmu mengingat perosak kelazatan, iaitu mati.” (Hadis riwayat al-Tirmizi). Tapi apa kita nak buat dengan 'kelazatan' hidup yang sedang kita lalui ini?

'Kelazatan' hidup ini yang saya mahu semua orang bujang nikmati bersama. Bujang OK bukan propaganda untuk hidup membujang selamanya. Saya sesungguhnya percaya kita mesti berusaha mencari rezeki (termasuk jodoh), tetapi urusan bila, bagaimana dan 'besar' mana, itu urusan Tuhan. Tetapi 'kelazatan' hidup kita hari ini adalah KAWALAN DIRI KITA SENDIRI!

Jangan sesekali memberi alasan atau menuduh orang lain atas kesengsaraan atau penderitaan yang anda alami (Encik Rizal Hassan menggunakan istilah Bangau-ing). ITU PILIHAN ANDA (siapa suruh pilih derita)!

Proses menjadi Bujang OK adalah satu proses anjakan/perubahan yang saya namakan Prinsip Bujang OK. Menjadi Bujang OK ialah membuat perubahan pada diri dari segi:
  • Sikapnya terhadap diri
  • Sikapnya terhadap lelaki dan wanita bujang yang lain
  • Memberi peluang kepada diri dan orang bujang lain untuk memahami antara satu sama lain
  • Perubahan personaliti ke personaliti yang lebih memikat
  • Menerima situasi diri yang masih bujang dari perspetif yang lebih positif
  • Perancangan masa depan terutama persediaan untuk hari tua

Menjadi Bujang OK tiada hari graduasi. Walaupun anda telah berkahwin, proses perubahan yang anda semai dari bujang akan terus bercambah dan seterusnya melahirkan generasi Bujang OK yang lebih mantap. Saya sering berkata, orang Bujang OK gerenti akan jadi Suami OK dan Isteri OK.

Dan, saya tegaskan penyataan ini dari dialog yang dipetik dari filem Good Will Hunting iaitu, "... it is not whether you're perfect or she's perfect but whether you're perfect with each other..."

Doa saya, semoga anda menemui pilihan  terbaik untuk menuju kejayaan.

Mimi Salleh

No comments:

Post a Comment

PELAWAT