Monday, October 11, 2010

BUJANG OK, SURE KAYA!

Pada tahun 2004, saya sudah memulakan usaha mencapai impian menjadi kaya. Apa yang menakjubkan, buku-buku yang saya baca menceritakan perkara yang sama:
  • Mesti mempunyai impian/matlamat/visi
  • Mesti mahukannya sepenuh hati (burning desire)
  • Pay yourself first
  • Multiple source of income (MSI)
  • Spend below your means

Sebahagian buku & majalah yang telah dibaca.
(kiri atas, majalah Forbes, Fortune dll; kiri tengah, buku self-help;        
kanan atas & tengah, semuanya mengenai self-help kewangan)    

Persoalannya, mengapa tak ramai menjadi kaya (terutama orang bujang)?

Saya pernah tanya soalan ini kepada seorang kawan, jawapnya senang...

"orang yang tidak mahu kaya sebenarnya malas bekerja - straight & simple"





Buku Bujang OK Sure Kaya! (BOSK!), adalah untuk orang bujang berusia 19 sehingga 45 tahun kerana saya percaya pada usia-usia ini...
  • anda sedang memasang pelbagai impian
  • anda mempunyai semangat yang berkobar-kobar
  • anda mampu bangun semula dari kegagalan
  • anda mampu menjalankan MSI
  • anda ingin berubah menjadi diri anda yang terbaik
Konsep yang saya ketengahkan adalah konsep yang telah diceritakan oleh semua self-help guru dari Fred J Young (How to Get Rich & Stay Rich), Thomas J Stanley (The Millionaire Next Door) sehinggalah ke penulis tempatan seperti Azizi Ali (Millionaire in Me dan Property Millionaire). Malah, kebanyakkan konsep ini telah dipermudahkan, apabila saya membaca majalah Usahawan Sukses, Forbes, Enterpreneur, Fortune dan Reader Digest.


Bujang OK, Sure Kaya!
 Saya sesungguhnya percaya semua orang boleh menjadi kaya. Di dalam buku BOSK juga saya menjelaskan makna kaya yang sebenarnya & paling penting kaya boleh berlaku jika anda bermula dari sekarang!

Antara bab menarik dalam buku ini:
  • Mengapa Orang Bujang Mesti Jadi Kaya?
  • Impian Bermula dengan Nikmat Mencapai Realiti
  • Tiga Skim Sure Kaya
  • Diri Anda Aset Terbaik untuk Jadi Kaya
  • Pilih Bujang OK Sebagai Kawan
  • Pilih Bujang OK Sebagai Pasangan
Saya gerenti sekali membacanya, anda akan dapati menjadi kaya cukup mudah. Malah, saya juga gerenti, sekali membaca BOSK!, anda akan faham semua buku-buku self help kewangan yang lain.


Sebarang cadangan/komen boleh nyatakan di blog ini atau email langsung ke bujang.ok@gmail.com atau anda boleh mendapat beberapa inspirasi dari youtube.com/bujangok

Doa saya semoga anda terus sukses selalu,

Mimi Salleh

No comments:

Post a Comment

PELAWAT