Tuesday, October 12, 2010

Apa Yang Andrew & Napoleon Sembang?


Andrew Carnegie
Pada tahun 1922, dua mat saleh, Andrew Carnegie dan Napoleon Hill duduk bersembang mengenai rahsia kejayaan dan kekayaan. Lebih kurang, dialognya berbunyi seperti ini:

“Eh, Andrew, macam mana kau boleh jadi kaya-raya?” tanya si Napoleon Hill. Jawab Andrew Carnegie,”Hah! Macam ni, ... aku akan ceritakan.” Si Napoleon Hill, mendengar penuh khusyuk sambil mengangguk-anggukkan kepala.

Napoleon Hill
Bukan itu sahaja, selama beberapa tahun, Napoleon Hill membuat penyelidikan mengenai rahsia kejayaan orang kaya. Hasilnya pada tahun 1937, lahirlah buku hasil tulisan Napoleon Hill yang bertajuk Think and Grow Rich. Semenjak itu, rahsia kejayaan Andrew Carnegie telah dikongsi dan digunakan oleh ramai jutawan dan bilionair di serata dunia. Malah, idea dari buku Napoleon Hill telah diguna pakai oleh ramai penulis-penulis Barat (termasuk penulis-penulis di Malaysia... ehm... ehm termasuk saya) mengenai cara-cara menjadi kaya.

Jika sesiapa yang pernah membaca buku Napoleon Hill, anda pasti sedar buku tersebut tidak menerangkan mengenai aspek pelaburan, hartanah mahupun tip kewangan. Keseluruhan isi kandungan ialah mengenai satu rahsia yang semua boleh dipelajari. Rahsianya cukup mudah dan anda pasti menjadi kaya. Sudah bersedia mengetahui rahsianya? ...

~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~..~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.

Ini adalah petikan dari helaian pertama bab Formula Kaya dari buku Bujang OK Sure kaya (BOSK). Walaupun bab ini dinamakan Formula Kaya, ada lagi 2 bab yang dinamakan Formula Kaya II dan Formula Kaya III. Hanya melalui 3 formula ini sahaja, sesiapa saja boleh jadi kaya.

Ia memerlukan formula I+II+III => kaya.


Ia bermula dengan Formula I: Perubahan Minda, Formula II: Sikap dan Formula III: Habit. Semua yang lain adalah sokongan ke arah usaha menjadi kaya. Konsep seperti Law of Attraction (minda + sikap), Blue Ocean (minda + sikap + habit), Aladin Effect (minda + sikap), ESQ 165 (minda + sikap + habit) semua menjurus kepada formula yang sama. Bayangkan jika formula ini telah dibuktikan oleh sains, teknologi dan testimoni orang yang berjaya jadi kaya, apa lagi yang kita tunggu?

Apa komen ada mengenai kaya?


Dalam hidup, bukan kekayaan sahaja yang kita mahukan. Banyak lagi impian-impian yang boleh kita capai. Jika anda ingin berubah, jalan-jalan untuk berubah ada di sekeliling kita. Buka minda.

Mimi Salleh

No comments:

Post a Comment

PELAWAT